Er din markedsføring lovlig?

Indholdet du nu skal til at lære er betalt for at virksomheden, der linkes til. Linket er derfor også af betalt karakter.

Mange virksomheder, som markedsfører deres produkt online overholder ikke markedsføringsloven, og med GDPR – den nye lovgivning om beskyttelse af persondataloven – vil man fremadrettet se mange eksempler på virksomheder, som uden selv at være klar over det, ikke overholder markedsføringsloven. Vi har kigget lidt på faldgrupperne.

Husk at oplyse om permissions

Har du styr på dine permissions? Mange henvender sig til potentiellet samarbejdspartnere uden overhovedet at have den korrekte tilladelse, og så falder man under den del af markedsføringsloven, som har med SPAM at gøre. Uopfordrede henvendelser er en gråzone, og der skal være styr på dette. Du kan læse meget mere her.

Pas på med skjult reklame

Mange benytte sig i dag af samarbejde med medier om at få bragt indhold på deres platform, ligesom rigtig mange lader deres produkter eller service anmelde eller omtale hos bloggere og influenter. Men de færreste ved også, at det de gør er ulovligt. Brandet indhold eller betalt indhold skal nemlig tydeligt markeres som det, det faktisk er; en annonce. Man kan så markere dette på mange måder. På instagram har du mulighed for at tagge dit indhold som sponsoreret. Du kan nemt få din samarbejdspartner til at markere eller skrive “sponsoreret indhold” i et eventuelt indlæg, ligesom det er gjort med dette indlæg. På snapchat er der “annonce”-mærkater, ligesom du på youtube kan tagge det op.

Må du bruge det billede?

Med fremkomsten af sociale medier som Facebook, Instagram og Twitter er content marketing – særligt den visuelle del – blevet et større og større fænomen for virksomheder. Men efterspørgslen for indhold er stor, og man skal som marketingansvarlig hele tiden fodre de forskellige platforme med godt produceret indhold. Det er ressourcekrævende i forhold til både produktion og tid. Derfor låner mange virksomheder lige en video eller et billede fra internettet og så er dagens content serveret. Men det må du bare ikke. Ofte er der tale om krænkelse af varemærke, hvis der er tale om branded indhold eller også overtræder man de immaterielle rettigheder for producenten. Det er meget sjældent tilladt at låne indhold hos andre.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *