Kampen for at vinde damperne er hård

Dette indlæg er udarbejdet i samarbejde med den virksomhed der linkes til og omtales i følgende artikel eller af deres produkter.

Mange markeder oplever hård konkurrence, men få markeder oplever så hård konkurrence, som man oplever på markedet for e-cigaretter og endnu hårdere er det hos forhandlerne af e-væsker. E-cigaretter er egentlig forkortelsen for elektroniske cigaretter, men de bliver også kalder dampcigaretter, da der ikke inhaleres røg, men der inhaleres faktisk damp. Cigaretterne virker på den måde, at et varmelegeme, som drives af et batteri, fordamper den væske, man har fyldt på cigaretten. Derefter inhalerer man den. Så selvom de kaldes cigaretter, så ryges der faktisk ikke.

Damper marlboro manden?

Når det kommer til markedsføring, så er cigaretfirmaerne notorisk kendte for at have været ekvilibristiske til at brande rygning og særligt udvalgte mærker har lykkedes med at koble den perfekte mand, det hårde live og det uudforskede med det at være ryger. Marlboro-manden knokler for at leve det frie liv, og det gør han med en cigaret i munden, og nu skal fremtiden så vise, om han også damper. Der vil fremadrettet være en hård kamp mellem tobaksselskaberne, for hvor man tidligere røg veletablerede brands med store branduniverser, så har dampcigaretterne og producenterne af e-væske ikke formået at etablere lignende branduniverser.

Kvæles brands i restriktioner?

Som markedsføringsinterreseret ved vores læser godt, at der er uendeligt mange restriktioner på, hvordan man kan få lov til at markedsføre sit rygeprodukt. Og set fra et Mad Men-perspektiv er det en skam, for nogle af de bedste reklamerkampagner gennem tiden har tilhørt cigaretfirmaer. Men kan e-cigaretter opnå den samme storhedstid? De falder ikke under dansk rygelov, så der ligger i hvertfald uforløst potentiale og venter. Indtil nu, er det kun forhandlere af e-væske, der ses markedsføre på det danske marked, og det må være et spørgsmål om tid, før de store producenter af e-væske, som i øvrigt i høj grad er ejet af international tobaksvirksomheder, begynder at sprede lidt af deres magi ud over markedet for e-væske og e-cigaretter.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *